Kupévärmare - allt du behöver veta!
Att vintertid starta färden i en iskall bil med nödtorftigt skrapade rutor är inte bara olustigt.
Det är dessutom ohälsosamt och trafikfarligt.
Den elektriska kupévärmaren som gör att föraren slipper bli nedkyld och som håller rutorna is- och imfria är därför en välsignelse.
I en kupévärmare skickar en motordriven fläkt ut luften genom ett keramiskt PTC-element som värmer luften.
Kupévärmaren drivs med 230 V och ansluts via en stickpropp till ett jordat uttag.
Installationen av ett uttag i bilens kupé ska vara fackmannamässigt utförd.
Det är då smart att samtidigt låta installera en elektrisk motorvärmare som värmer motorn som gör att man undviker kallstarter.
Bruket av PTC-element i kupévärmaren är en smart teknik.
När elementets temperatur stiger så förändras dess elektriska motstånd så att effektuttaget sjunker.
De fungerar alltså självreglerande.
Alla kupévärmare kan ställas på golvet på bilens passagerarsida, det är dock ingen idealisk placering.
Den tvingas leva i en smutsig miljö och slåss om utrymmet med fötter.
Med de flesta följer en platta för fast montering.
Ett fast placeringsalternativ är exempelvis vertikalt på kardantunneln.
Viktigt är att placera kupévärmaren så att luften får fri väg ut i kupén och inte värmer upp saker som kan ta skada.
Ramlar något över och täcker luftflödet på den obevakade arbetande kupévärmaren är det viktigt att den slår av på ett säkert sätt.
På alla provade kupévärmarna ser ett överbelastningsskydd till den saken. I regel består detta av en bimetallsäkring.
Man kan man få igång kupévärmaren igen genom att dra ut kontakten och vänta i cirka 20 minuter.
Många kupévärmare har dessutom en smältsäkring som kan gå om överbelastningsskyddet fallerat.
Har denna gått kan kupévärmaren lämnas till en serviceverkstad
Vi har ett stort utbud av olika kupévärmare, från kända varumärken som Calix kupévärmare, Defa kupévärmare & Modernum.
Information
Val av kupévärmare måste anpassas till möjligt effektuttag från elnätet.
Kontrollera säkringens amperetal innan Du ansluter kupévärmaren och glöm inte att räkna med motorvärmarens effekt om Du har en sådan monterad*.
*Det är vanligt med en effekt mellan 300 - 550W i en personbil, effekten varierar mellan olika modeller av motorvärmare.
- 5 Amp säkring medger max effektuttag 1150 Watt
- 6 Amp säkring medger max effektuttag 1380 Watt
- 10 Amp säkring medger max effektuttag 2300 Watt
- 16 Amp säkring medger max effektuttag 3680 Watt
Våra kupévärmare är försedd med en återställbar temperaturbegränsare som bryter strömmen till elementet och motor om temperaturen stiger över tillåtet värde.
Temperaturbegränsaren kan utlösas bl a om värmaren placeras så att luften intekan cirkulera tex. vid övertäckning av utblåsgaller eller insugsgaller.
Om temperaturbegränsaren utlösts fungerar inte kupévärmaren.
Återställning av överhettningsskydd sker genom att kupévärmaren görs spänningslös under minst 20 minuter.
Rekommenderad inkopplingstid
- -15°C eller kallare - cirka 1,5 timma innan avfärd
- -15°C till +-0 - cirka 1 timma innan avfärd
- +-0°C till +10°C - cirka 20 minuter innan avfärd
- +10°C eller varmare - använd inte motorvärmaren