Laitis antikorruptionspolicy
Syfte
Syftet med denna antikorruptionspolicy är att ange vilka principer som gäller för Laitis att motverka korruption i all verksamhet som vi har inflytande över. Alla medarbetare inom Laitis ska följa reglerna i denna policy.
Huvudprinciper
- Laitis ska följa alla tillämpliga lagar i de enskilda länder där vi är verksamma.
- Laitis verksamhet ska präglas av en hög grad integritet och etik.
- Laitis accepterar inte mutor eller bestickning i något fall, oavsett form, metod eller syfte.
Riskanalys
Ledningen i Laitis ska regelbundet bedöma riskerna för korruption i de länder man verkar i.
Riktlinjer – allmänna krav vid givande och mottagande av förmån
- Förmån får inte ges eller tas emot då syftet är eller misstänks vara att påverka mottagarens beteende eller beslut.
- Förmån som lämnas eller tas emot ska objektivt sett vara måttfull och präglas av öppenhet samt utgöra ett naturligt led i affärsrelationen.
- Förmån får aldrig lämnas eller tas emot om den är förenad med villkor om visst handlande för mottagaren.
Vid tveksamheter om förmån är tillåten eller ej ska medarbetaren vända sig till närmaste chef.
Gåvor
- Medarbetare får ta emot gåvor vid uppvaktning på personliga bemärkelsedagar, vid sjukdom eller vid företagsbesök och jämförbara arrangemang. Detta förutsätter att gåvan är måttfull med hänsyn till omständigheterna i det enskilda fallet. Gåva till affärskontakt får lämnas under motsvarande förutsättningar.
- Värdet av upprepade gåvor till/från samma affärskontakt under kortare tid än sex månader läggs ihop.
- Gåvor till myndighetspersoner inom offentlig sektor får aldrig lämnas.
Gästfrihet och gåvor
Inom Laitis gäller ett absolut förbud mot givande och mottagande av förmån som utgör bestickning eller muta enligt gällande lagstiftning. Varje medarbetare är skyldig att efterleva detta förbud i sina kontakter med kunder, leverantörer och andra affärskontakter.
Begränsad gästfrihet av rimlig omfattning i tjänstens utövande accepteras dock i allmänhet som ett led i att skapa affärsrelationer. Bedömning om vad som påverkar vad som är rimligt i det enskilda fallet är bl a följande:
- Om förmånen lämnats och tagits emot öppet.
- Om förmånen varit förenligt med gällande lagstiftning och god affärssed i det enskilda landet.
- Om förmånen objektivt sett varit måttfull och varit till nytta i arbetet.
- Om förmånen lämnats eller tagits emot under pågående upphandling.
- Om villkor ställts på förmånen.
- Förmånens värde för mottagaren.
- Om mottagarens arbetsgivare godkänt förmånen.
- Parternas relation.
- Om mottagarens anhöriga omfattas av förmånen.
Kontroll, utvärdering och översyn
Alla medarbetare är skyldiga att följa denna policy. Varje chef inom Laitis ansvarar för att medarbetarna får fullständig information om denna policy.
Efterlevnaden ska utvärderas med jämna mellanrum av bolaget ledning i Laitis.
Innehållet i denna policy ska ses över regelbundet för att säkra att reglerna förblir ändamålsenliga när verksamheten utvecklas.
Kontakta oss >
Här kan du smidigt kontakta oss med förfrågningar, få konsultation eller information om våra produkter eller tjänster. Vänligen fyll i formuläret nedan, vi gör vårt bästa för att svara så snabbt som möjligt.
Vi ser fram emot att höra från dig!
”*” anger obligatoriska fält